maanantai 5. lokakuuta 2020

#86 Lapin reissu 2020!

Tämän vuoden kesäloma on nyt pidetty. Tänä vuonna käytiin poikaystäväni kanssa viettämässä kesälomaa Lapissa. Tehtiin pieni muotoinen roadtrip Suomessa kesäkuun ja heinäkuun vaihteessa. Käytiin Suomen pohjoisemmassa kaupungissa  Nuorgamissa. Kilometrejä kertyi lähemmäs  2 500 kilometriä neljässä päivässä. Ajettiin  noi  600 kilometriä päivässä.

Ensinmäinen päivä meni autossa istumiseen, kun ajettiin Etelä-Pohjanmaalta Lapiin asti. Ekana päivänä katseltiin vain maisemia autossa ja käytiin syömässä ja kaupassa. Ajettin ekana päivänä  Inariin asti, ja nukuttiin siellä eka yö teltassa, puskaparkissa Inarijärven rannassa. Aamulla ei ollut kovin mukava herätä sateeseen teltasta. Kaikki tavarat oli melkein märkiä/kosteita.

Toisena päivänä lähdettiin ajamaan Inarista Nuorgamiin. Sää ei suosinut meitä kovin hyvin. Pysähdyttiin pariin otteeseen ihailemaan maisemia ja ottamaan kuvia. Käytiin ihan Norjan rajalla. Tiet ei ollu kovin leveitä, mutta tiet oli muuten tosi hyvässä kunnossa. Pysähdyttiin Nuorgamista tulossa Inarin yhdessä Lapland Shop kaupassa. Kun kierrettiin Inarin kautta, kun sieltä oli lyhin reitti Muonioon. Nuorgamista ajettiin vielä samana päivänä Muonioo asti.  Yövyttiin Muonissa Harrinivan leirintäaluella mökissä.

Inarin Muonion välillä nähtiin aika paljon poroja tiellä ja metsän laidalla. Tässä on pari kuvaa niistä poroista.

Muoniosta lähdettiin ajamaan seuraavana päivänä Äkäslompon ja Rovaniemen kautta Ranualle. Käytiin Äkäslompolla Juonin kauppakeskuksessa. Löydettiin matkamuistomyymälästä avaimenperät. Tästä jatkettiin matkaa Rovaniemelle päin. Rovaniemellä käytiin syömässä ja meinattiin mennä käymään kaupassoissa, mutta ei menty kun siellä oli aika paljon porukkaa. Rovaniemeltä ajettin vielä Ranualle. Ranualla yövyttiin mökissä.

Ranualla käytiin seuraavana päivänä Ranuan Eläinpuistossa. Nähtiin aikalilla kaikki eläimet, jotkin eläimet oli aika piilosssa eikä niitä nähty.

Käytiin myös eläinpuiston, kotieläinpuistossa katsomassa kotieläimiä.

Ranualta lähdettiin sitten kotiin päin. Mentiin eri reitiä kuin lapiin mennesä takaisin päin. Kotona oltiin vähän ennen kahdeksaa illalla. Reissu meni tosi hyvin. Ja oli virkästävä loma reissu, kun koko kesän olin muuten töissä.